Boost je immuunsysteem: Het geheim van de Thymus

Omdat dit voor het oog een atypisch onderwerp is – een korte inleiding voorgaand over het mysterieuze orgaan: De Thymus (zwezerik). Ik schrijf nooit over dit soort zaken, maar maak gezien de omstandigheden graag een uitzondering. De collectieve transitieprocessen die we nu wereldwijd doorgaan zijn zo extreem versneld, dat het belangrijk is dicht bij jezelf te blijven. Maar, we lezen dagelijks sociale media, kijken televisie en moeten ooit naar de supermarkt. Hoe dan ook komen we met de buitenwereld in aanraking. Het is daarom zaak je fysiek te verstevigen en je immuunsysteem extra te ondersteunen. De thymus speelt hierin een essentiële rol.

Als je gevoelig bent voor kosmische verschuivingen (let op! Dat is iets anders dan hsp – wat o.a. gaat over prikkelgevoeligheid in grote groepen), heb je afgelopen twee weken vermoedelijk last gehad van hoofdpijn/migraine, misselijkheid en warmte-koud rillingen/koorts. Dit komt simpelweg omdat alles met elkaar in verbinding staat. De mens bestaat voor 80% uit water, en zoals eb en vloed komen en gaan door het universum, resoneert ook de mens mee in die patronen.

Ons menselijke immuunsysteem stamt al uit de oudheid. Het is een diep, doorwrongen en ingenieus systeem dat ons beschermt op manieren die enkel te doorgronden zijn als je je er flink in verdiept. Vol minieme details en onvoorstelbare schakels tussen organen. Ons immuunsysteem is dus direct gekoppeld aan die aarde, al hebben we de afgelopen eeuwen flink ons best gedaan de planeet los te wrikken van onszelf. Sommige mensen vinden dat we goed op weg waren, anderen denken daar anders over. Laten we de waarheid in het midden laten.

Feit is dat we niet kunnen ontkennen dat de natuur best vaak sterker is dan wij. En dat we die battle nu weleens mogen opgeven, en inruilen voor een samenwerkingsconstruct (het is maar een optie). De situatie van dit moment (lees: covid-19) dringt diep in onze vezels door. We worden direct geconfronteerd met ons voortbestaan, dat we zo graag maakbaar en geconstrueerd zien: Zaken over leven en dood, over liefde voor onze naasten en de zorg om onze kinderen.

Wie hier geestelijk immuun voor blijft is een tough cookie. Laat het je alsjeblieft raken. Kijk het aan! Niet te lang, maar kijk niet weg. Vorige maand vertelde iemand me dat hij zijn spierziekte zo nu en dan ‘recht in de bek aankeek’. Om daarna het dagelijks leven op te pakken en weer oplossingsgericht te handelen. Beide aspecten zijn nodig om jezelf emotioneel-mentaal gezond te houden. En over dat laatste gaat dit artikel: over onze emotioneel-mentaal gezondheid in relatie tot ons lichaam. En wat we daar zelf deels aan kunnen doen. Mede dankzij de thymus.

https://www.eurostemcell.org/regenerating-thymus
Bron: Eurostemcell

Wat is de thymus en wat doet ze?

De thymus is een piepklein orgaan, onder het borstbeen vlakbij het hart, waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben. Het groeit bij baby’s en kinderen, tot het ‘verschrompelt’ na de puberteit. Dan lijken er twee vetkwabben voor in de plaats te komen. Niets is minder waar.

De thymus speelt een gigantische rol bij het onderhoud van ons immuunsysteem. In het Grieks betekent het woord ‘Thymos’ niet voor niets ‘levensenergie‘. De geneeskundige wetenschap heeft dat op zo’n zelfde manier geduid: “De thymus heeft een belangrijke rol in ons afweersysteem. In de thymus rijpen cellen uit het beenmerg uit tot een speciaal soort witte bloedcellen. Deze heten T-lymfocyten. Ze helpen het immuunsysteem om het lichaam te beschermen tegen bacteriën, virussen en schimmels. De thymus maakt ook zogenaamde geheugencellen van het afweersysteem aan. Als iemand ziek is geworden van een bacterie of virus, maakt het lichaam afweerstoffen aan om te genezen. Als de ziekteverwekker later een keer in het lichaam terugkomt, zorgen de geheugencellen uit de thymus ervoor dat het lichaam snel weer de goede afweerstoffen kan aanmaken. Zo wordt degene niet nog een keer ziek van dezelfde bacterie of virus“. [bron]

Het duurde jaren voordat ik de wetenschappelijke kennis van de thymus leerde kennen. Mijn kennis over de thymus begon een stuk intuïtiever in 2001. Ik volgde destijds een 4-jarige intuïtieve opleiding tot reader/healer, waar de geneeskundige kant van organen bij betrokken werd. De opleiding bevond zich toen nog in de categorie zweverig, maar in 2020 mogen we dit (godzijdank) ook in de Westerse wereld gewoon hardop zeggen. Hele volksstammen komen er langzamerhand achter dat er meer is tussen hemel en aarde. Sterker nog, dat er veel vakgebieden met elkaar te verbinden zijn en we het op meerdere lagen kunnen duiden. Het één sluit het andere immers niet uit. Wetenschap, geneeskunde, empirie, intuïtie, en het niet-tastbare: Ze bouwen voort op elkaar, vullen aan, of voegen toe.

.

De sympathische en parasympathische verbindingen

Organen communiceren met het brein

Onbewust gaan we er vaak vanuit dat onze hersenen een machine zijn, die ons denken bepaalt, waardoor we mentaal functioneren. Met éénrichtingsverkeer van ons hoofd naar de rest van het lichaam. Maar dat zit anders! Onze organen communiceren ook richting onze hersenen. Het is wederkerig; De nieren geven informatie aan het brein. Het hart praat. De darmen kletsen. En ga zo maar door. Ik zal u de details besparen. Daar kunt u via de links veel meer over slimme dingen over lezen. In dit artikel focus ik me op de kracht van de thymus en het hart, ten behoeve van ons immuunsysteem.

Biofeedback door Hart-Brein Leren

Een paar jaar later kwam ik de invloed van organen op het brein opnieuw tegen via Hart-Brein Leren. Ook wel bekend als HeartMath. Een onderzoek waard! HeartMath meet de hartslagvariabiliteit (via een computer) tijdens het uitvoeren van denkopdrachten. Je hebt een hartslagmeter om, terwijl je op een beeldscherm complexe puzzels maakt. Door de stress gaat je hartslag omhoog en geeft het apparaat een signaal. Dit kan een geluid zijn, een visuele hinder op het beeldscherm – you name it. De kunst is om je hartslag stabiel te houden, terwijl je in die stressvolle situatie bent.

Als je je hartslag stabiel krijgt terwijl je onder stress staat, oefen je concentratievermogen en mentale vitaliteit. Ons hart stuurt namelijk méér informatie naar het brein dan andersom. Da’s even een inzicht, toch?

HeartMath is een direct feedback-systeem. Waar je bij meditatie geen stress ervaart, vraagt HeartMath dat wel van de deelnemer. Bij kinderen met aandachtsproblematiek is dit zeer behulpzaam, zodat ze eigenaarschap en grip op hun concentratie krijgen. Voor veel mensen was dit begin 21ste eeuw nog een ver van bedshow. Er is in de jaren daarna onnoemelijk veel over onderzocht. Neurowetenschapper Richard Davidson stelt zelfs dat sociaal-emotioneel leren belangrijker is voor de ontwikkeling van ons brein, dan het verwerven van cognitieve kennis (los van dat het handig over kennis te beschikken uiteraard).

Op het speciaal onderwijs waar ik toentertijd werkte, lag de focus vooral op het sociaal-emotionele gestel van leerlingen. Vanuit een gezond sociaal-mentaal gestel kwamen ze tot leren. Ik gebruikte o.a. hartcoherentie bij tieners met complexe problematiek die er baat bij hadden. Maar, dit werkt uiteraard net zo goed bij volwassenen in stress-situaties. Verschillende praktijken voor stressmanagement zetten het tegenwoordig in. Op het moment dat je hartcoherentie werkt, versterkt je autonome zenuwstelsel. Train je je hart, dan train je alles.

Wie mediteert en zijn ademhaling voelt zakken of vertraagt, creëert daarmee hartcoherentie en een ontspannen houding. De hartvariabiliteit communiceert van daaruit naar het autonome zenuwstelsel. Dit leidt o.a. naar een sterker immuunsysteem.

Bron: HeartMath Benelux
Bron: HeartMath Benelux

Waarom het handig is je Thymus te activeren (zeker nu)

Naast het onderhouden van je hartcoherentie door ontspannen dingen te doen, te mediteren of te sporten, is het in deze tijd ook handzaam om je thymus te activeren. Net zoals je je spieren of bindweefsel kunt masseren, je schildklier kunt activeren en je brein wakker kunt houden – kun je dat ook met je thymus. Het is iets onbekender, maar daardoor niet minder functioneel. Er zijn verschillende manieren om je thymus te activeren en ‘wakker’ te maken.

1. Je kunt het wakker ‘kloppen’. Een vrij simpel systeem. Als je ’s ochtends wakker wordt en je routine doet, of nog even in je bed ligt, ga je met je vingers naar het gebied waar je thymus zich bevindt. Vervolgens klop je op de huid, waardoor je thymus geactiveerd wordt.

2. Iets speelser (minstens zo effectief) is de volgende truc die ik zelf altijd doe. In gedachten ga je naar je thymus. Die visualiseer je rond je borstbeen. En je tekent er een denkbeeldige smiley op (Ja heus, kan gewoon). De meest sceptische mensen heb ik dit foefje al aangeleerd en het werkt. Doe er je voordeel mee. En kijk maar gewoon wat er gebeurt. Je weet het nooit. ;) Ik doe dit sinds de quarantaine dagelijks en ’s avonds voor het slapen gaan. Daarnaast mediteer ik frequenter – een paar keer per dag vijf minuten.

.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 Annette Dölle . Theme by Viva Themes.
%d bloggers liken dit: