Nooit Af in het Onderwijs.

Toen bleek dat ‘Nooit Af‘ van Erwin Witteveen en Martijn Aslander, een behoorlijke bestseller aan het worden was en de inhoud maatschappelijk resoneerde, bedacht Martijn dat het een goed idee zou zijn om van elk maatschappelijk veld een apart boek te maken. In ‘Nooit Af’ was alles helder en hoopvol aangestipt, maar experts binnen het veld zouden daar een flinke verdieping aan kunnen geven.

Hij nodigde Annette uit om de eerste te maken binnen het thema onderwijs. In de vorm van een ‘curatorschap’ zou er een bundel samengesteld moeten worden. Maar al snel ontwikkelde het idee zich. En voor ze het wisten ontstond er een volledig nieuwe inhoud, gedragen door het gedachtengoed van ‘Nooit Af’.

In januari 2017 werd de start gemaakt. Ze doken de onderzoeksjournalistiek in, heropenden oude onderwijsnetwerken, creëerden nieuwe contacten en Annette schreef artikelen die op haar website als verzamelplaats dienden.

Zo nu en dan ging er een publieke vragenlijst uit, werd er informatie uit de ‘crowd‘ gehaald en berichten op social media gedeeld. Langzaam ontstond er een fundament van waaruit het steeds zichtbaarder werd hoe een veld, waar dagelijks zo’n drie miljoen mensen in rond lopen, zich georganiseerd heeft. Het blijkt complex. Des te meer redenen om te easycratiseren en als de wiedeweerga op te schrijven hóe dat in zijn werk gaat!

BESTELLEN: AMUSE

 

5 oktober 2017: Het kleine voorproefje van ‘Nooit Af in het Onderwijs‘ komt uit. Ruim 30.000 amuseboekjes zijn er besteld en verzonden. Op de internationale Dag van de Leraar zullen ze wijdverspreid over Nederland uitwaaieren.

In het amuseboekje (een voorproefje van ‘Nooit Af in het Onderwijs’) werpen we een caleidoscopische blik op het onderwijsveld. De bureaucratische problemen stapelen zich op, waardoor het ene vraagstuk het andere lijkt te overtroeven. Hiërarchische lagen belemmeren vaak oplossingen, die eenvoudig en snel tot stand kunnen komen.

Banen verdwijnen (denk maar aan de postbode), organisaties veranderen en vasthouden leidt tot enkel beknelling. Wil het onderwijs overleven, dan zal het die veranderingen moeten toejuichen in plaats van afwijzen.

In ‘Nooit Af in het Onderwijs’ bekijken we de obstakels als puzzelstukjes van een grote systemische puzzel, waar we allemaal verantwoordelijk voor zijn. In het voorproefje alvast een veldverkenning: U kunt het hier bestellen.

BESTELLEN: BOEK

‘Nooit Af in het Onderwijs’ zoomt in op organisatorische vraagstukken waar het onderwijsveld al decennia mee worstelt. Een grote, liefdevolle betrokkenheid van duizenden leraren en even zoveel beleidsmakers heeft uiteindelijk geleid naar een wirwar van lijnen, papieren, machtsrelaties en gedoe.

Iets dat heel herkenbaar is voor de rest van de samenleving; waar bureaucratische rompslomp ook regelmatig de kop opsteekt en in strijd is met grote veranderingen, die vanuit de netwerk- en informatie maatschappij onze wereld binnenkomen. We zijn met z’n allen ondertussen beland in een goed bedoelde, bureaucratische kluwen wol met talloze knopen. Wat we in ‘Nooit Af in het Onderwijs’ doen is, de boel ontwarren en opnieuw bekijken.

Van discrepanties in uitspraken van ministeries, inspecties, raden en vakbonden, tot de verhalen en ervaringen in de klas. Van het primair onderwijs tot het wetenschappelijk onderwijs en een leven lang daarna. Van analoge offline ontwikkeling tot digitale slimmigheden die samen-werking en easycratisch handelen vergemakkelijken. ‘Nooit Af in het Onderwijs’ legt alles onder de loep en biedt antwoorden waarvan je zelf mag bedenken of ze juist zijn.

U kunt het hier bestellen in de voorverkoop. 

 

ANNETTE DÖLLE

HOE EN WAAROM? 

Martijn en ik kennen elkaar al jaren en aangezien we een zelfde visie op de wereld hebben, is samenwerken eerder logisch dan vreemd. op die manier wordt 1+1=3.

Ik had het onderwijs mijn rug toegekeerd in 2006, op het moment dat ik merkte dat er op systemisch niveau vanuit het klaslokaal weinig te doorbreken is. De ontwikkeling die het onderwijs echt zal dienen, ligt op organisatorisch vlak – niet op onderwijskundig gebied.

In dat laatste zijn zoveel goede, kundige, daadkrachtige professionals te vinden, dat die enkel ruimte nodig hebben om hun professie vorm te geven. Bijdragen aan het creëren van die ruimte is, wat ik wèl graag doe.

‘Nooit Af in het Onderwijs’ is een bescheiden poging in deze.

%d bloggers liken dit: